Witaj w Rio Creativo
We create brands the world loves.

Branding jest dowiezioną obietnicą

Gdyby trzeba było podzielić Twoją firmę co byś zatrzymał: majątek, halę produkcyjną i wyposażanie czy wypracowaną markę? To ostatnie? Świetnie. Firmy mają swój know-how, sprzęt, ale to konsumenci noszą marki w sercach. Ich znaczna wartość niematerialna znajduje się w naszych umysłach. Marka jest zjawiskiem kulturowym, jeśli jest prawidłowo skonstruowana zawsze jest niepowtarzalna. Jednak jak to jest, że większość marek staje na rzęsach stale urozmaicając portfolio produktowe, próbując stać się niezastąpionymi i wciąż pozostaje w tyle? A inne? Inne są po prostu silne, stoją obok gęsto zatłoczonego rynku i utrzymują pozycję lidera. Taki sukces nigdy nie jest przypadkowy. Przyjrzyjmy się temu z bliska.

Zjawiskiem na które często nie zwracamy uwagi, a jest bardzo powszechne są manifestacje marki, które objawiają się na trzech polach emanacji:

  • wygląd (brand design) – warstwa wizualna jest uzewnętrznieniem postaw, celów i charakteru brandu. Spójna identyfikacja napędza rozpoznawalność, wzmacnia rozróżnienie. Pokazuje markę przez pryzmat charakterystycznego dla niej kodu wizualnego. Dobrze skonstruowany key-visual spójny we wszystkich punktach styku zakotwicza się w nas na tyle, że do rozpoznania niektórych marek nie potrzebujemy już logo – czujemy ich styl. Jeśli widzimy piegowatą modelkę na białym tle wiemy że do Dove. Czerwone tło i żółta litera “M”? Aren’t you lovin’ it?
  • zachowanie (brand behaviour) – na tym poziomie projektowane są doświadczenia z marką. Każda marka może zmarnować swój potencjał jeśli nie znajdzie właściwej drogi do ekspresji swojej osobowości i manifestacji idei za którymi się opowiada. Żywiec Zdrój, który w podstawie swoich wartości ma ekologię posadził już milion drzew. A my odtąd nie kupujemy samej wody, ale świadomie wybieramy markę która wspiera lokalne inicjatywy po stronie natury,
  • komunikacja (brand communication) – wszyscy znamy Mariolę Okocim spojrzeniu, tak samo jak wiemy, że prawie robi wielką różnicę i że zupa była za słona. Słowa są podstawowym środkiem językowym służącym wyrażaniu wartości – mogą wizerunek uwiarygadniać, wzmacniać – podkreślać lub burzyć. Dobór słów o stosownej konotacji może też kształtować wizerunek w aspekcie dynamiki rozwoju, profilu pożądanych odbiorców, stosowności ceny do wartości usług, produktów. Natomiast brak łagodzących przekazów werbalnych w sytuacjach kryzysowych może w każdym przypadku nieść wrażenie bezradności, niekompetencji, arogancji, a co za tym idzie – negatywnie wpływać na percepcję firmy.
Wypadkową tych trzech pól jest zawsze esencja marki, czyli pytanie o sens jej istnienia. Simon Sinek w swojej książce “Start with why” wyjaśnia że każda organizacja bez problemu odpowiada na pytanie co robi. Niektóre firmy potrafią określić jak to robią, ale tylko nieliczni są w stanie powiedzieć dlaczego. Każda marka nim stanie się ikoną musi odnaleźć swoją drogę, swoje dlaczego. Tu z pomocą przychodzi branding, bo to on jako pierwszy żąda odpowiedzi to pytanie. W brandingu chodzi o jasne określenie czym nasza marka jest, a czym nie.  W następnej kolejności branding jest o kreowaniu, nieustannym wzmacnianiu i dowożeniu obietnicy marki. Najlepsze marki są miażdżąco spójne. Każdy aspekt tego co robią i kim są oddaje ich istotę. Branding więc musi zostać określony jako pierwszy. To kim jest marka musi być zdefiniowane przed wymyśleniem marketingowych metod, narzędzi, strategii czy taktyki. Podczas gdy marketing może ewoluować i reagować na aktualne trendy rynkowe – branding pozostaje taki sam i to on sprawia, że kochamy marki ponieważ dociera do odpowiedzi na pytanie o najgłębszy sens ich egzystencji.
admin
-
14.05.2018
-
branding komunikacja

Co kryje się za dobrym logo i jakie to ma znaczenie?

Marek Guziński na konferencji GrafConf 2017

Poniżej znajdziecie wersję wideo prelekcji. Pod nią artykuł omawiający ten temat.
 

Traceability w branży rybnej case study - Milarex

Kompleksowe podejście do brandingu

Branding jest działaniem na wielu poziomach. To hasło powtarzane jest przez nas jak mantra i stanowi część naszej filozofii. Przypuszczamy, że każdy klient Rio Creativo to usłyszał. Aby te słowa miały odzwierciedlenie w rzeczywistych działaniach opieramy wielopoziomowość na szerokim wachlarzu usług i prac wchodzących w ich skład. Do każdego projektu podchodzimy jak do złożonego organizmu, który funkcjonuje w danym kontekście. Naszym zadaniem jest zrozumienie tych zależności i zaproponowanie klientowi rozwiązań, które łączą jego bezpośrednie cele i długoterminową wizję z rzeczywistymi potrzebami konsumentów.

Jednym z przykładów jest niedawny rebranding Doram design  – manufaktury, w której powstają najwyższej jakości, ręcznie wykończone meble ogrodowe. Największym wyzwaniem dla marki była zmiana modelu sprzedaży – zamknięcie salonów stacjonarnych i skupienie się na rozwinięciu rynku e-commerce. To wymagało kompleksowego podejścia. Zakres prac obejmował research, analizę i insighty (m.in: wywiady IDI); prace nad strategią marki (m.in: warsztaty strategiczne, copywriting, komunikację w internecie, social media); design i kreację (m.in: logo design, projekt sklepu www, UX); identyfikację wizualną; projektowanie customer experience.

Innym projektem, w którym mocno stawiamy na wywołanie dialogu i autentyczne zaangażowanie, pogłębianie więzi oraz budowę społeczności jest długoletnia współpraca z drużyną Czarnych Słupsk.

Wróćmy jednak do firmy Milarex, bo to ona jest bohaterem dzisiejszego insightu. Jej ekspansja na rynku przetwórstwa łososia zmieniła sposób podejścia do komunikacji w Internecie. Jednym z kroków milowych była zmiana strony internetowej. Jakiś czas temu chwaliliśmy się efektami, o których więcej poczytacie TUTAJ. W tym insighcie opowiemy o kolejnym projekcie – platformie Traceability.

Na początku wyjaśnijmy, na czym polega traceability, oraz dlaczego jesteśmy tak podekscytowani tą technologią.

Traceability jako spełnienie snu

Czy są na sali fani filmów science fiction lub szpiegowskich? Przyznajcie się! ;)

W filmach science fiction i szpiegowskich sprzed kilkudziesięciu lat często wykorzystywanym motywem były specjalne okulary pozwalające na przenikanie rzeczywistości. Wystarczyło spojrzenie bohatera na otaczających go ludzi oraz przedmioty. Dzięki traceability fantazja zmieniła się w rzeczywistość.

Traceability to technologia służąca do śledzenia produktu od momentu początkowego do sprzedaży. W międzyczasie dostarcza informacje o nim. Najczęściej działa poprzez przeskanowanie kodu QR na opakowaniu za pomocą smartfona. Może być wykorzystywana w każdej branży. Daje użytkownikom o wiele większą świadomość.

2-2.png

Traceability ze względu na swoją złożoność wymaga odpowiedniej metodologii pracy przy wdrożeniu. Pod tym względem działa jak branding. Każdy element musi być zrealizowany z chirurgiczną precyzją. Służy do tego macierz niezbędnych działań. Pozwala na układanie funkcjonalności w całość oraz weryfikację poszczególnych elementów.

Technologia traceability stała się dodatkową warstwą dla historii, nowym źródłem informacji, wiedzy i ciekawostek. I są co najmniej trzy powody, dla których wkroczenie na tą ścieżkę jest ekscytujące i warte odwagi.

Pierwszym jest nadążanie za dynamicznie rozwijającym się współczesnym światem. Drugi powód to korzyści dla cyklu życia produktu, oraz poprawa wrażeń użytkowników. Trzecią kwestią zachęcającą do wdrożenia traceability, jest jego ogromny potencjał.

Teraz każdy klient Milarex może się poczuć jak superbohater. Platforma traceability stworzona na potrzeby klienta cieszy się dużym powodzeniem. Korzystają z niej ludzie z wielu państw europejskich. Najwięcej użytkowników mieszka w Niemczech. Technologia zyskuje na popularności, a jej ekspansja jest planowana na kolejne duże europejskie rynki - m.in: włoski i francuski.

Milarex na ten moment sprzedał ponad 3,5 miliona opakowań produktów z wykorzystaniem technologii traceability1-2.png

Pozytywny wpływ traceability dla świata

Traceability jest niesamowite i daje ogromne możliwości. O jego unikalności stanowi łączenie zalet technologicznych, z zaletami społecznymi i środowiskowymi. Wszystkie te elementy wpisują się też w naszą filozofię.

Za najbardziej znany przykład pozytywnego oddziaływania technologii dla świata uważa się traceability w branży modowej. Wykorzystano tu architekturę blockchain. System śledzenia powstał w celu sprawdzania kraju pochodzenia materiału i odzieży. Docelowo miało to doprowadzić do piętnowania odzieży wytworzonej w krajach “trzeciego świata’’ oraz promowania najlepiej wykonanych.

3.pngKolejną dobrą praktyką było zastosowanie traceability w branży spożywczej, w której przepływ informacji towarzyszący procesom produkcyjnym stanowi obecnie bardzo ważny aspekt dla ogromnej rzeszy klientów. Głównym celem stosowania rozwiązań traceability w produktach Milarex jest to, by konsumenci mieli możliwość natychmiastowego sprawdzenia skąd pochodzi i jak hodowany jest łosoś, którego kupują. Wystarczy do tego telefon komórkowy.

Dzięki kodom QR umieszczonym na opakowaniu konsumenci łatwo mogą dowiedzieć się o sposobie hodowli, karmienia, łańcuchu dostaw. System promuje transparentność produkcji, jej zrównoważony rozwój, oraz buduje wiarygodność firmy Milarex jako producenta skupionego na bezpieczeństwie żywności. Jest dowodem na otwartość i uczciwość w komunikacji z konsumentami. Pośrednio traceability przyczyniło się do zapobiegania nielegalnym połowom ryb.

Skok do wody, czyli zaprojektowanie użytkowania

4.pngZałożenie było jasne - interfejs ma być przyjazny dla użytkownika. Działaniem przypomina stories Instagrama. Ścieżka doświadczenia użytkownika jest intuicyjna. Wystarczy przesunięcie palcem, by otworzyć następne okienko.

Przejdźmy dalej. Po zeskanowaniu kodu QR umieszczonego na opakowaniu, pojawiają się wszystkie informację o produkcie. W celu ułatwienia klientowi podjęcia decyzji zakupowych - zostały one przefiltrowane i ułożone w sposób dopasowany do potrzeb użytkownika. Powyższe zabiegi mają uczynić proces użytkowania jak najprzyjemniejszym.

Po wejściu, na pierwszym ekranie widzimy: zdjęcie wybranego przez nas produktu oraz zapewnienie o dobrym wyborze. Następnie możemy zobaczyć miejsce, w którym został wyprodukowany łosoś. Dla zainteresowanych szczegółami, dostępne są informacje o nazwie firmy i stacji pakowania.

Wskoczenie na falę

Video pokazuje sposób działania naszej systemu traceability stworzonego dla Milarex.

 

W taki sposób zaprojektowana aplikacja to nie tylko funkcjonalność, ale też przejrzystość, transparentność i troska o środowisko. Wszyscy nadajemy na tych samych falach - klienci, my i użytkownicy.

Ścieżka użytkownika prowadzona jest tak, by konsumenci mogli przeżyć historię razem z produktem - od powstania do efektu końcowego. Dlatego na każdym kolejnym widoku widzimy krok po kroku drogę od połowu do miejsca docelowego.

Wszystko super, ale czy sam łosoś jest odpowiednio bogaty w wartościowe składniki? Rozumiemy, jak ważne jest samopoczucie i satysfakcja konsumentów. W końcu jesteśmy tym, co jemy. Po poznaniu trasy produktu możemy poznać dietę zapoznawanego przez nas łososia. Otrzymujemy jednocześnie pewność co do jakości produktów firmy Milarex. Zbilansowana i bogata dieta ryb przekłada się także na niezbędne składniki mineralne dostarczane konsumentom. Warto pamiętać o zaletach dla ludzkiego organizmu w tym względzie. Łosoś zawiera liczne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, łatwo przyswajalne białko, wartościowe witaminy i minerały. Kto by pomyślał, że w łososiu jest tyle dobra!

5.png

Tyle rzeczy już się dowiedzieliśmy, przydałyby się jeszcze jakieś ciekawostki. Na szczęście są! Możemy się dowiedzieć ile paszy potrzeba, by zwiększyć masę danego zwierzęcia o 1 kg. Łosoś wypada w powyższej kategorii najkorzystniej. Potrzebuje najmniej paszy w porównaniu do pozostałych zwierząt hodowlanych. Jedynie kury są blisko, potrzebują o 0,3 kg więcej. Pozostała fauna odbiega o kilka kilogramów od granicy.

Wypłynięcie z wody

W tym miejscu - może, u Ciebie Drogi Czytelniku, powstać następujące pytanie. „W porządku, jestem już zdecydowany na zakup. Tylko w jaki sposób mogę wykorzystać powyższe informacje?”

Ten problem powinny rozwiązać propozycje przepisów do stworzenia razem z wybranym przez nas produktem. Ilość możliwości jest nieograniczona. Od czego by tu zacząć? Sami mamy pozytywny ból głowy ;)

A jeśli nie masz jeszcze dość, to skorzystaj z opcji ‘Więcej” na samym dole, Znajdziesz tam dodatkowe informacje.

Popłyńmy razem!

Jeśli myślisz, że wysokie fale ograniczają Twój biznes, sprawna załoga Rio Creativo pomoże Ci je pokonać. Dobierzemy najbardziej skuteczne narzędzia, aby rynkowe połowy były udane, a wiatr w żagle nie ustawał. Zawiń do naszego portu. Ahoj! ;)
 

powrót do góry
Zmagasz się z briefem?
Przed Twoją organizacją stoją duże wyzwania?
Możemy Ci pomóc.
Porozmawiaj z nami. 10rzeczy.png
+48 59 307 00 06
biuro@riocreativo.pl
Rio Creativo
Mickiewicza 26/2
76-200 Słupsk
#TeamRio
#SłupskaRobota
Rio Creativo © 2021