SUWAŁKI - rebranding
BACKGROUND
Suwałki to miasto w północno-wschodniej Polsce od wielu lat borykające się z szufladką krajowego „bieguna zimna” i punktu na mapie prognoz pogody. Dotychczasowa komunikacja wykorzystywała wizerunek misia polarnego. Wzbudzało to co prawda sympatię mieszkańców, ale nie pomagało miastu wyjść z „pogodowego pudełka”. Natomiast same Suwałki i ich otoczenie mają do zaoferowania znacznie więcej. Dlatego zespół ludzi związanych z miastem, aktywnych i chcących mieć wpływ na jego dalszy rozwój opracował nową Strategię Promocji z perspektywą do 2030 roku.
Założenia Strategii musiały być wsparte wizualnie, aby skierować markę miasta na właściwe tory. I za tą część byliśmy odpowiedzialni jako Rio. Pierwszym krokiem, który wykonaliśmy było zorganizowanie panelu dyskusyjnego z zespołem odpowiedzialnym za strategię oraz przedstawicielami struktur miejskich, biznesu i organizacji pozarządowych. Skupiliśmy się na charakterze Suwałk, i jak można przenieść bogaty katalog elementów tożsamości miasta do obszaru jego wizerunku i atutów, który do tej pory był dość ubogi (polski biegun zimna, Suwalszczyzna). Była to też okazja do spojrzenia na Suwałki obiektywnym okiem i wybranie odpowiedniej drogi komunikacji wizualnej.
ZAŁOŻENIA KOMUNIKACJI
Wnioski pozwoliły nam na określenie jakie rzeczywiście jest to miejsce i przygotowania ukierunkowanej identyfikacji wizualnej. Oparta jest ona na idei promującej Suwałki jako miejsce warte odkrycia, dobre do życia, otwarte i pogodne. Pogoda ma tu wymiar wieloznaczny, bo odkrywamy jej mniej dosłowne znaczenia jak pogoda ducha, optymizm i dobra energia, pozwalające na wykorzystanie potencjału miasta w różnych obszarach. Pogodne nastawienie ułatwia realizację przeróżnych aktywności, a dobrym duchem miejsca stają się jego mieszkańcy.
IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Nawiązujemy w niej do suwalskiej pogody ducha. Pokazujemy na różne sposoby jakie są Suwałki, a "pogodne" jest określeniem parasolowym, w którym kryje się wiele innych cech - bo Suwałki są też przyjazne, gościnne i energiczne.
Zaproponowaliśmy rozwiązanie, w których "pogodne" pojawia się opcjonalnie, pozostawiając Suwałki jako główną oś komunikacyjną. Dodatkowym zabiegiem jest zastępowanie "pogodnych" innymi, odpowiednio ukierunkowanymi przymiotnikami, związanymi tożsamością miasta oraz komunikatem, jaki chcemy wysłać do odbiorców. To tworzy z Suwałk organizm wieloaspektowy i złożony, tak jak złożona jest miejska tkanka. Proponujemy znaczniki dla poszczególnych wartości, i są one tylko przykładami, które można rozwijać i mnożyć. Typografia w samym znaku, jak i w komunikatach dodatkowych jest pogodna i wzbudzająca pozytywne emocje. Znak można stosować z dopiskiem "pogodne", ale swoją miejską funkcję doskonale spełnia również bez niego.
Zadbaliśmy o to, aby objąć wsparciem jak najwięcej obszarów działalności - nie tylko turystykę, ale też sport, kulturę, biznes, czy samorząd. Miś, postać charakterystyczna dotąd dla miasta i jego komunikacji, pełni teraz bardziej rolę uzupełniającego brand hero, niż elementu logo.
Rozszerzona kolorystyka to odzwierciedlenie różnorodnego klimatu Suwałk. Wiodący niebieski i żółty nawiązują do poprzednio stosowanych motywów kolorystycznych, stanowiąc ich kontynuację. Zielony podkreśla suwalską naturę, ma też swoje źródło w kolorach herbu - podobnie jak kolor czerwony. Konstrukcja layoutów ma różne rozwiązania i oblicza - z jednej strony ukazuje "miękką" i bardziej twórczą prezentację komunikatów, dokładając kreatywne elementy (linie, nieregularne aple), z drugiej pozwala na proste i narzędziowe stosowanie komunikacji - składając ją w blokowe obszary informacji. Miękka, przyjemna w odbiorze linia sugeruje, pokazuje, podkreśla i urozmaica istotne elementy przekazu.