Wyzwanie – strategia
W 2011 roku Słupska firma STAKO została sprzedana, a jej nowym właścicielem stał się amerykański koncern Worthington Industries. Jego polityka korporacyjna zakładała wygaszanie poszczególnych marek na rzecz budowy jednego multibrandu – Worthington Industries. Ten sam proces objął STAKO, będące do lat niekwestionowanym, światowym liderem w produkcji samochodowych zbiorników na gaz.
Czy ta decyzja była słuszna – to pytanie, z którym prawie dekadę później zwróciły się do nas osoby zarządzające firmą.
Projekt od początku był dla nas ogromnym wyzwaniem. Wymagał nauczenia się nowej branży, solidnego desk researchu oraz dużej dawki cierpliwości i pokory. Pierwszym etapem było bardzo dokładne poznanie sytuacji marki STAKO i jej otoczenia rynkowego, również pod kątem historii.
Przeprowadziliśmy wywiady pogłębione (IDI) z kadrą managerską i pracownikami kluczowych działów, które pozwoliły nam zebrać wstępne wnioski. Następnym etapem były warsztaty strategiczne, które zbliżyły nas do odpowiedzi na pytanie jak prowadzić działania marketingowe i komunikacyjne, aby skutecznie wspierały one rozwój biznesu i realizowały założone cele. Pozyskaliśmy niezbędną wiedzę, która stała się podstawą do dalszych prac.
Nasza diagnoza: marka STAKO jest nadal silna i pomimo 8 lat wygaszania jest nadal mocno zakorzeniona w świadomości klientów. Produkty STAKO to światowej klasy zbiorniki LPG, pierwszy wybór branży automotive i instalatorów.
Firma potrzebowała odświeżonego pozycjonowania, zgodnego z oczekiwaniami rynku i konsumenta.
Rezultatem naszych działań był udany relaunch marki STAKO na rynku B2B. Udało się opracować i wdrożyć pozycjonowanie i strategię marki odpowiadającą jej pozycji – producenta światowej klasy zbiorników na gaz. Oddaje ją nowy claim marki:
„Od lat dumni z bycia pierwszym wyborem w branży Automotive”.
Naming
Duża ilość produktów STAKO i ich zaawansowanie techniczne wymagało od nas stworzenia nazw czytelnych, które pomogłyby w sprawnym zaprezentowaniu oferty różnym grupom klientów.
W ramach prowadzonych prac Rio Creativo uczestniczyło w opracowywaniu strategii komunikacji oferty, projektowaniu nazw poszczególnych produktów oraz grup produktowych, a także w opracowaniu zasad poprawnego stosowania nazw, zapewniających ich maksymalną skuteczność i spójność przekazu.
Założenia nowej Identyfikacji wizualnej
Nowy system identyfikacji wizualnej łączy w sobie elementy, które najbardziej kojarzą się z marką STAKO, ale też podkreśla jej innowacyjność i technologiczny charakter.
Głównym kolorem pozostał pomarańczowy, który nawiązuje do dziedzictwa STAKO, jednocześnie symbolizuje pozytywną energię. STAKO może być dumne ze swojej rozwijanej przez lata i znanej w branży automotive marki, a jednocześnie odważnie patrzeć w przyszłość i realizować nowe cele.
Wdrożenie nowej strategii i identyfikacji wizualnej STAKO
Rebranding marki STAKO wymagał stworzenia od nowa wszystkich materiałów promocyjnych firmy. Najważniejszym punktem styku z odbiorcami pozostaje zaprojektowany przez korporacyjny serwis www. Nie zapomnieliśmy jednak o tym, że STAKO jest globalną marką z silną, lokalną tożsamością. Ponad pół wieku tradycji bardzo silnie związało markę z regionem słupskim dlatego ważnym elementem naszej dalszej współpracy pozostaną działania z zakresu employer brandingu.