KOSZALIN

 

Miasto średniej wielkości, położone w północnej Polsce. W połowie drogi pomiędzy dużymi ośrodkami miejskimi – Szczecinem i Trójmiastem. Kiedy zapytaliśmy przypadkowych ludzi jakie mają z nim skojarzenia, większość z nich odpowiadała: “żadnych”. Co innego mieszkańcy, którzy mają bardzo pozytywny stosunek do swojego miasta lub wręcz są w nim zakochani. Koszalin.

 

 

Dotychczasowa formuła funkcjonująca przez lata – „Koszalin pełnia życia” uległa wypaleniu. Hasło było zbyt ogólne, i nieefektywne jako nośnik założeń strategicznych marki, przez co miasto borykało się z  brakiem wyrazistych skojarzeń. Potwierdziły to prowadzone przez blisko rok miejskie konsultacje. Cykl spotkań z przedstawicielami biznesu, organizacji pozarządowych, kultury, nauki, sportu, i innych środowisk został podsumowany raportem.

Tak zrodziła się koncepcja marki „Koszalin – Centrum Pomorza”, a zadanie Rio Creativo polegało na przełożeniu jej na język komunikacji wizualnej. Z naszego punktu widzenia – konsultantów do spraw marki i projektantów – to komfortowa sytuacja, gdy można opierać komunikację na sferze faktów, a nie aspiracji.

 

 

Chcieliśmy wyrazić tożsamość Koszalina jako młodego duchem, twórczego, otwartego, energicznego i dynamicznego miejsca, które jest w czołówce miast swojej kategorii. Miasta kreatywnego, które przyciąga talenty ale jednocześnie prezentuje bardzo pragmatyczne podejście do inwestycji i innowacji. Nowe hasło przyjmuje na siebie promowanie prawdziwych zasobów Koszalina, skupiającego w sobie potencjał regionu. Turystyka, gospodarka i kultura to obszary, w których znaczenie Koszalina wciąż rośnie. Hasło „Centrum Pomorza” precyzyjnie je pozycjonuje, a nowa identyfikacja wizualna odzwierciedla te cechy.

O tym, że Koszalin jest najważniejszym miastem regionu, stanowią zdolni i wartościowi ludzie. Położenie geograficzne jest tylko pretekstem do stworzenia spójnej narracji, w której jest też miejsce dla opowieści, jakie dopiero powstaną.

Zastosowane rozwiązania graficzne

Punktem wyjścia do komunikacji jest nowoczesny  znak w zdecydowanych barwach. Inspiracją przy określaniu palety kolorystycznej był herb miasta. W znaku wyraźnie widoczne są dwa elementy wyróżniające Koszalin: „centralność” i „pomorskość”.  System identyfikacji wizualnej zbudowany dla Koszalina wykorzystuje dynamiczne elementy logo, budując ekspresyjną komunikację – tak żywiołową, jak życie miasta. Sam kształt logo również delikatnie nawiązuje do herbowej tarczy.

 

Integralną częścią nowego systemu identyfikacji jest też way finding czyli elementy nawigacyjne oraz oznakowanie wewnętrzne i zewnętrzne budynków. Naszym założeniem było odejście od agresywnej i nachalnej ingerencji w krajobraz miasta, na rzecz stonowanych i eleganckich rozwiązań. Zaproponowaliśmy koncepcję lekkich elementów, opartych na ikonografii, prostej typografii i dobrych jakościowo materiałach. Umożliwi to wprowadzenie większego ładu w przestrzeni publicznej miasta. Za jej pośrednictwem jest możliwe propagowanie wśród mieszkańców świadomości kultury wizualnej.

 

 

Uprościliśmy komunikację i nadaliśmy jej „parasolowy” charakter, który zjednoczy zróżnicowaną gamę jednostek i wciąż rosnący portfel różnych inicjatyw, programów, usług, imprez czy działań. Dzięki takiemu podejściu koncepcja przewiduje miejsce na budowanie komunikacji spółek miejskich, obszarów aktywności  miasta czy nawet poszczególnych osiedli.

Ten ostatni aspekt jest dla nas szczególnie istotny, bo to on decyduje o budowie jakości i poczucia wspólnoty wśród mieszkańców miasta obywatelskiego. Dlatego nowa identyfikacja powinna celebrować ludzi związanych z tym miejscem ponieważ to ich aktywność i działania wpływają na to, że miasto jest ważnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym, edukacyjnym, rozrywkowym i turystycznym. Nasza praca jedynie ujawnia wizerunek marki i wyraża tożsamość Koszalina.